Att leda kunden rätt – Kundmötet som grund!

”Jag gör inte affär med en bostad, jag gör affär med en människa”. Det är ett citat som Tobias myntat hos oss på Leadme. Tobias har arbetat på Leadme som byggkonsult i dryga 2 år, och han har tidigare arbetat i relationsbyggande roller som säljare, projektledare och kundansvarig i snart 15 år. Med den gedigna erfarenheten har han hjälpt skapa den process vi på Leadme använder när det kommer till att uppfylla det som är vårt yttersta syfte, nämligen att leda våra kunder rätt. Att leda de till att fatta bättre beslut.

Vi tror på att träffa kunden där den är

Med dryga 2300 projekt i ryggen har vi sett det mesta när det kommer till att renovera privatbostäder i Stockholm, och att renovera till exempel ett badrum är något som görs på mer eller mindre samma sätt varje gång. Men det som alltid skiljer sig åt, mellan projekten, är kunden. För att förstå vem kunden är, vad den har för erfarenhet i bagaget och vad den förväntar sig arbetar vi på Leadme med ett intervjubaserat kundmöte.

”Utöver att förstå vad kunden behöver hjälp med, behöver jag förstå kunden. Många vill genast rusa in i badrummet för att visa vad som ska göras, men jag försöker leda kunden till köksbordet först. Där påbörjar jag mitt arbete att bilda mig en uppfattning om vem kunden är”.

Vad är anledningen till renoveringen? Har du renoverat tidigare? Hur gick det? När måste projektet vara klart? Har kunden en positiv eller negativ bild av byggare? Kommer du vilja ha mycket platsbesök med byggaren? Dessa är några exempel på frågor som är väldigt viktiga för oss att ha svar på. Allt för att veta vilket av våra byggföretag som kommer passa kunden bäst i dennes projekt.

”Många kunder blir ofta lite förvånade när jag frågar vad som är viktigast för de. De har inte alltid tänkt på det. Och jag vill så ett frö hos kunden för att den ska tänka på sitt projekt för vad det faktiskt är. Nämligen en väldigt stor investering i dennes hem…jag vill därför att man sätter höga krav på det byggföretag som får utföra jobbet”.

Mötet över köksbordet grundar sig i att vi ska träffa kunden där den är, och det utgör grunden för att vi ska kunna leda kunden rätt.

Lite utbildning också

När det kommer till att utvärdera byggföretag har vi på Leadme lärt oss en hel del under våra 6 år, och vi försöker bjuda på den kunskapen till kunden i våra möten.

”Hemsidan har de flesta redan kollat, men få har kollat upp byggföretagets ekonomi (Allabolag är bra för det), vilka certifieringar företaget har eller om de betalar ut vita löner (Creditsafe rekommenderar vi för det) …jag anlitade själv fel bolag för flera år sen som renoverade mitt badrum, och det ledde till att badrummet var typ obrukbart i ett år. Jag vill inte att det ska hända fler kunder”.

Tobias har tagit nästan 1000 kundmöten hos oss och har således samlat på sig väldigt mycket användbar erfarenhet. Den kämpar han, och alla vi på Leadme, för att dela med oss av. För med vår kunskap tror vi på att fler människor kommer göra bättre val. Även om det innebär att vi ibland inte får chansen att genomföra projektet.

”Jag brukar säga till kunden att den gärna får välja något annat bolag. Men då ska det bolaget minst uppfylla allt det våra bolag gör. Stabil ekonomi, bra kundomdömen och referenser, certifierade och försäkrade för vad som ska göras. Och inte bara vara billigare. Om kunden hittar allt det, får den gärna ge mig numret till den byggaren 😊.”

Vill du träffa Tobias och få en chans att uppleva vårt sätt att coacha dig i rätt riktning kan du nå honom direkt på tobias@leadme.se.

Vill du istället träffa någon av våra andra 5 byggkonsulter och få offert från några av Stockholms bästa byggföretag kan du göra det genom att kontakta oss här!

Här kan du läsa mer om att renovera hus eller lägenhet.

Ha en fortsatt fin dag,

Dennis på Leadme