Nytt hem nya projekt

Med 20 års erfarenhet inom inredning- & magasinvärlden är Sara, även om hon lite motvilligt beskriver sig så, en person med en hel del kunskap och erfarenhet av heminredning, stil och design. Efter att ha bott många år i London flyttade familjen till Stockholm för två år sedan. Här inskaffades en lägenhet på Södermalm, med vissa renoveringsbehov, och vi blev kontaktade av Sara i vintras för att hjälpa till med att hitta rätt byggföretag till deras planerade badrumsrenovering.

Vi hade ett badrum där ytan inte var så bra planerad, och det ville vi ändra på. Sen har jag tonårsbarn och vi märkte att vi gick på varandra på morgonen och därför hade vi bestämt oss för att bygga om en garderob till en WC.

Bild på hur badrummet såg ut innan renoveringen.

Att bo väl är målet

Sara är i grunden skolad till journalist och med hennes stora intresse för magasin och inredning föll det sig naturligt att kombinera dessa områden. Genom åren har hon arbetat på stora välkända magasin såsom WallpaperLivingetcHouse & Garden och nu senast som chefredaktör för Houzz.se. Under åren har hon snappat upp en hel del kunskap och insikter, om inredning men även om hennes egen smak.

Min kärlek till tidningar började med Bamse som utvecklades till Fantomen och sen Elle Interiör, Vogue och Wallpaper. Jag har alltid älskat månadstidningar… Jag studerade media i London och började först med att arbeta som reporter på lokaltidningar i England. Jag försökte sedan slå mig in som politisk reporter, men jag hade inte de vassa armbågar som krävdes för det jobbet. Samtidigt drogs jag mer och mer till livsstilssektorn. Jag började arbeta på Wallpaper 1999 och har sen dess fortsatt inom inredning.

Att inreda för någon annan, eller med någon annans smak, har aldrig varit det som stått i centrum för Saras intresse för heminredning. Det har snarare handlat om att skapa ett hem som reflekterar den man är, och ens eget liv.

Det är viktigt att bo väl och det handlar inte om status, pengar eller tjusiga grejer. Man ska kunna vara hemma och må bra… Det handlar inte om att köpa det senaste köket eller prylen, utan man ska leva väl i sitt hem. För annars mår man inte bra i sig själv. Tror jag.

Att stå inför en renovering eller att inreda sitt hem är för många en uppgift förenat med en hel del negativa känslor. Och att nå den klarsynthet kring vilken inredningsstil som kommer ge dig sinnesro kanske man bara kan nå efter att jobbat med inredning i 20 år. Och även då kan det vara svårt. Sara försöker ge oss lite tips, och blickar över mot soffan i vardagsrummet och skrattar.

Vi har en enorm soffa i vårt vardagsrum som egentligen är helt vansinnig, men jag har två tonårsdöttrar, och vi gillar att ligga i vår soffa. Vi insåg för länge sen att vi inte ska ha någon tjusig liten soffa, där man sitter fint. Det passar inte vårt liv… Att bo väl handlar om att lyssna på sig själv. Och genom att iaktta sig själv och sin familj hur man faktiskt lever. Försök att omge dig själv med människor du tycker om, med färger du gillar och saker som du blir glad av. Det kanske låter enkelt, men man kommer väldigt långt med det.

Bild på badrummet efter renoveringen.

Inte första rodeon

Badrumsrenoveringen var inte det första renoveringsprojektet Sara tagit sig an. Hon har tidigare renoverat ett townhouse i London. Lägg därtill fyra andra badrumsprojekt så har du en person som är van vid att beställa renoveringstjänster.

I England är det inte så vanligt, som här, att man anlitar ett företag som gör allt arbete. Utan man får vara lite mer projektledare själv, och koordinera när olika hantverkare ska vara på plats och när material ska finnas tillgängligt… Vi har gjort en hel del arbeten själva, min man har nog dragit en del rör som ni förmodligen skulle blekna av.

Trots all denna kunskap, erfarenhet och självsäkerhet kan det vara jobbigt att stå inför en renovering.

Jag var jättenervös faktiskt för vi har hållit på med så många stora ekonomiska transaktioner under de senaste åren. Sålt ett hus. Köpt en lägenhet. Köpt nya möbler, för vi kom ju hit med nästan inga möbler. Så det har bara pumpats ut pengar. Och jag har haft rätt dålig erfarenhet från hantverkare i England. Att man har fått en offert där det sedan läggs på 25% i slutet. Så jag var nervös.

Att lotsa våra kunder genom denna osäkerhet är vad vi på Leadme arbetar för att göra. Varje dag. Därför är det så roligt att höra från våra kunder när vi lyckas med det.

Jag tycker Leadme är en väldigt spännande tjänst. Det är en väldigt praktisk tjänst att man som okunnig privatperson kan få hjälp med att hitta rätt byggföretag. För även om jag som arbetat med det här väldigt länge, har ju ingen aning vem som är bra. Hur ska man kunna veta det? Det känns väldigt skönt att få hjälp med allt det.

Vi tackar för förtroendet och det var väldigt roligt att få hjälpa till. Resultatet av renoveringen kan ni se här. Både i form av bilder men även en film över hur badrummet växte fram.

Ha en fin dag,

Charlie på Leadme